Maori Village Tamaki

Igår kväll besökte vi alltså Maori byn Tamaki! Maorerna är Nya Zealands ursprungsbefolkning, precis som Aboriginerna är Australiens. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, jag var inte särskilt påläst före jag besökte byn men tänkte att det ju verkligen hör till att ifall man har möjligheten att få ta del av deras kultur på detta bästa möjliga sätt så kan man inte missa chansen! & jösses vad glad jag var att jag besökte byn. Det var så otroligt intressant, att jag inte ville att det skulle ta slut! I slutet gick jag fram till några av maorerna & förklarade för dem att trots att jag rest mycket & sett många olika kulturer så har jag aldrig blivit så imponerad av en kultur & dess seder & traditioner. De blev jätteglada, men mina ord var verkligen från hjärtat. Så himla intressant, spännande & lärorik kultur!

Något jag finner otroligt imponerande & fint är att trots att Maorerna i dagsläget är rätt så moderniserade, jobbar & bor i städerna samt liksom smälter ihop med de ''engelska Kiwina'', så prioriterar de & värdesätter sin kultur så högt! Så himla fint. Även liksom vår unga generation!

När vi kom till deras by, till den här klanen (hur coolt är det inte med klaner? Som också har sina egna tatueringar för att visa vilken klan de hör till!), så tog de emot oss med deras Haka dans, vilket är en krigsdans som förut användes till att skrämma iväg fienden. Det var verkligen skrämmande, hade jag varit deras fiende hade jag nog sprungit för livet, hade redan instinkter inom mig som sa åt mig att fly fastän jag visste att det inte var någon fara, haha! Det var iallafall en jätteimponerande dans, som också är ett sätt för dom att se ifall man kommer i fred eller ej. Varje turistbuss som åkte dit skulle välja en ''klan ledare'' för deras buss, & de skulle sedan stå längst fram & liksom representera oss & hälsa på klanens ledare. De har ett annorlunda sätt att hälsa, man skakar hand, lägger andra handen på den andres axel, & så ska man nudda näsorna mot varandra två gånger. Även trots att detta ser rätt så roligt ut, lika som deras dans, så hade vår buss chaufför, som var en del av klanen, bett oss att absolut inte skratta, le eller imitera krigarna eftersom det anses vara väldigt respektlöst.

När vi blivit välkomnade med deras krigsdans så fick vi gå in i deras by. Vi gick från stopp till stopp i våra grupper där ett par i varje stopp från deras klan visade & berättade om olika traditioner & seder för deras kultur. T.ex olika lekar, hur de lagade deras kläder förr i tiden, krigsmålningar, vi fick lära oss krigsdansen osv. Alla maorerna var så otroligt snälla & välkomnande, att jag var alldeles varm i hjärtat när jag lämnade stället! De svarade gärna på frågor & var väldigt pratglada.
De sticker faktiskt ut tungorna & spärrar upp ögonen som en del av deras dans. Ja, jag lyckades väl kanske inte se riktigt lika skrämmande ut!

Efter rundturen tog de oss in i en stor vacker lokal där de hade show för oss. De dansade & sjöng, vilket var så himla vackert & jag njöt av varje sekund! Detta pågick i ungefär en halvtimme, & efteråt blev det äntligen dags för middag. & vilken middag! De hade gjort maten på deras klassiska sätt, vilket är under jorden på heta stenar som de täcker in med massa filtar. De visade oss hur man lagar maten & sedan fick vi sätta oss vid borden. Det var stor buffét med fisk, lamm, kyckling, sallader, olika potatisar & såser. De insisterade på att vi skulle äta tills vi inte kunde äta mer, vilket ju förstås var himmelriket för oss backpackers! Så sjukt gott. Sedan blev det efterrättsbuffét. Vid efterrätten var det några från vår Kiwi grupp som fick gå upp & uppträda framför alla turister! Dessa var alltså de som hade betalat extra mycket för att stanna en natt i byn. De hade åkt dit tidigare & lärt sig en sång & en dans som de sedan uppträdde med! Jätteroligt. Det var lite som att vara på en gala, med buffét, fullt med folk & uppträdanden! Så himla kul.

Vid elva kom vi tillbaka till hostellet, efter en massa allsång i bussen med världens bästa buss chaufför. Hon var så himla rolig! Hursomhelst, en så otroligt lyckad kväll & jag måste bara säga en gång till hur otroligt imponerad jag är av den här kulturen. Om ni någonsin har möjlighet att åka till Nya Zealand, ni måste göra det här! Så himla givande & intressant & värt varenda cent.

Funfact: det finns faktiskt maorer som fortfarande lever så här! Speciellt vid östkusten uppe i bergen. I dagsläget har de dock lite modernare hus än bara hyddor, & de har även mer vanliga kläder. Men de har ingen elektricitet, tar allting från naturen & jagar sin egen mat! Hur häftigt?

Idag steg vi upp relativt tidigt & hoppade på bussen för att dra & åka något liknande som gocart! Det var sjukt kul & det var ner för en jättehög backe, man åkte upp med skylines så det var också superfin utsikt. Men mer om det senare! Efter det har vi bara tagit det lugnt på hostellet, gått på stan lite & fixat en regnjacka åt Chris. Nu ska jag, Chris & Laura gå till hostel baren för att få gratis middag i samband med att köpa en öl! Inte illa. Funderar kanske på att dra en utgång ikväll också! Tycker det är så skönt att det inte alls är så mycket fest, som t.ex på östkusten i Australien. Missade massa utflykter & turistgrejer för att man bara låg & var bakis om dagarna. Hade ju så extremt kul, & ärligt så finns det inte så sjukt mycket utflykter att göra på östkusten, ivarjefall inte jämfört med här, men därför vill jag verkligen inte vara bakis när vi gör alla aktiviteter & vandringar här, vill kunna njuta till 100%, vilket är omöjligt om man gått all in dagen före. Men imorgon har vi inget speciellt planerat för första gången på länge, förutom att ta bussen till Taupo, så blir kanske lite ölas! Dessutom är det omöjligt att lägga sig tidigt här, eftersom vårt rum ligger precis bredvid baren... Så himla högljutt.